Anne Karin Jortveit​
  • NÅ
  • KUNST
    • Enkeltarbeider >
      • Sorgens signatur (2021)
      • Vevprosjekt i prosess
      • Reisegods (klokka ringer ell've) 2018
      • Det hvite gull (2015)
      • Harvest (2014)
      • Elegi (2014)
      • Primavera (2013)
      • Sjikt (2012)
      • Stjerner lyser hvite (2012)
      • Haptikk (2010)
      • Forestillinger om Orienten (2010)
      • Forestillinger om Orienten (2009)
      • HER (2007)
      • Kompost (2007)
      • Here Today (2006)
      • almost nothing (2006)
      • 11.2 kilo (2004)
    • Installasjoner og større prosjekter >
      • Hengende hage (2019)
      • I stedet (2018)
      • sort|sort (2017)
      • Hvitveis i september (2015)
      • locus communis (2013)
      • FELT 18 (2008)
      • Tikronersmarkedet (2008)
    • Tekstilt relatert >
      • Spinning >
        • Å spinne mellomrom (2011)
        • Mors historie (2010)
        • Min historie (2010)
      • Plantefarging >
        • Jomfruland høsten 2014
        • "De svartelistede" (2014 -
    • Kuraterte prosjekter >
      • Kompanium (2012)
      • Gentle Actions (2010)
  • TEKSTER
    • På vandring i det som ble satt bort (2017)
    • Utbredelse, randsoner og overskridelser - om broderi i kunst og samtid (2014)
    • Jeg velger meg…Rag Chair (2011)
    • De glemte papirlappene (2009)
    • Kokken, spesialpedagogen, en felles leilighet og andre lengsler (2009)
    • Dronninga av Drømmedalen (2008)
    • Samtidskunstens miljøengasjement (2008)
  • OM

Forestillinger om Orienten (2010)

Picture
Picture
Forestillinger om Orienten er bygget opp av såkalt Readicut-garn.

Readicut er et registrert merkevarenavn for blant annet knytteteppemønstre for hobbybruk.
Det var populært på 70- og 80-tallet, men har nå gått av moten, og i dag finner man gjerne hele garn- og mønsterpakker på loppemarkeder.
Jeg har tatt utgangspunkt i en slik garnpakke som egentlig skulle blitt et ”orientalsk teppe”(eller forestillingen om det eksotiske produktet
fra Orienten, i og med at et slikt hobbyteppe egentlig mimer det luksuriøse og genuine håndverket).
I stedet for å følge oppskriften, har jeg blandet alt garn sammen og knyttet helt tilfeldige fargekombinasjoner. I stedet for å bruke knyttenål
​og det vedlagte stramei-stoffet, har jeg gjort det ”på ordentlig”, satt opp en renning og knyttet og vevd for hånd.

Det orientalske mønstret er på en måte fremdeles med inn i teppet, men oppløst og ugjenkjennelig. 
​

Størrelse: 85 x 110 cm

​
Picture
Teppe kjøpt på loppemarked.
Proudly powered by Weebly
  • NÅ
  • KUNST
    • Enkeltarbeider >
      • Sorgens signatur (2021)
      • Vevprosjekt i prosess
      • Reisegods (klokka ringer ell've) 2018
      • Det hvite gull (2015)
      • Harvest (2014)
      • Elegi (2014)
      • Primavera (2013)
      • Sjikt (2012)
      • Stjerner lyser hvite (2012)
      • Haptikk (2010)
      • Forestillinger om Orienten (2010)
      • Forestillinger om Orienten (2009)
      • HER (2007)
      • Kompost (2007)
      • Here Today (2006)
      • almost nothing (2006)
      • 11.2 kilo (2004)
    • Installasjoner og større prosjekter >
      • Hengende hage (2019)
      • I stedet (2018)
      • sort|sort (2017)
      • Hvitveis i september (2015)
      • locus communis (2013)
      • FELT 18 (2008)
      • Tikronersmarkedet (2008)
    • Tekstilt relatert >
      • Spinning >
        • Å spinne mellomrom (2011)
        • Mors historie (2010)
        • Min historie (2010)
      • Plantefarging >
        • Jomfruland høsten 2014
        • "De svartelistede" (2014 -
    • Kuraterte prosjekter >
      • Kompanium (2012)
      • Gentle Actions (2010)
  • TEKSTER
    • På vandring i det som ble satt bort (2017)
    • Utbredelse, randsoner og overskridelser - om broderi i kunst og samtid (2014)
    • Jeg velger meg…Rag Chair (2011)
    • De glemte papirlappene (2009)
    • Kokken, spesialpedagogen, en felles leilighet og andre lengsler (2009)
    • Dronninga av Drømmedalen (2008)
    • Samtidskunstens miljøengasjement (2008)
  • OM